fbpx

Övningar i mindfulness och självmedkänsla

Här delar jag med mig av övningar i mindfulness (MBSR) och självmedkänsla (MSC). Om du uppskattar övningarna, får du gärna göra en frivillig donation. Det möjliggör för mig att i framtiden kunna bekosta inspelning av fler övningar och till fler målgrupper, såsom t.ex. barn och ungdomar.
Swisha till: 1230376368.

Att tänka på inför övningarna

Lägg märke till eventuella föreställningar om eller förväntningar på hur övningen kommer att påverka dig. Pröva istället att se övningen som ett frö som du har sått. Ju mer du petar runt och stör fröet för att kolla om fröet växer, desto svårare har det att växa. Ge övningen rätt förutsättningar med lugn och ro samt regelbunden och frekvent träning. Inget mer.

Kanske att du under övandet blir rastlös, arg, tvivlar, somnar eller fokuserar på något annat än övningen. Vad som än händer, se om det går att följa instruktionerna så gott du kan och med en så öppen, vidsynt och nyfiken inställning som möjligt. Pröva att närma dig varje enskild upplevelse med en inställning av att saker och ting är just så som de är i stunden – ingenting som behöver motarbetas eller göras annorlunda. Var medveten om och pröva att med vänlighet och medkänsla acceptera vad du än upplever.

Övningar

Stäng meny